неділя, 10 вересня 2017 р.

Розробка позакласного заходуз географії 


Подорож до країниГеографії

Як відомо, пізнавальний інтерес до географії формується не лише внаслідок добре продуманої організації навчального процесу на уроках, а й у позакласній роботі, в якій використовуються різні форми. Однією з них може бути конкурс "Подорож у Країну Географії " у 7-х класах після вивчення окремих материків та океанів.
У процесі підготовки до конкурсу учні не тільки повторюють вивчений матеріал, а й самостійно здобувають нові знання. Здорове суперництво, природне бажання перемогти змушує учасників конкурсу звертатися за новою інформацією до наукової, художньої, довідникової, спеціальної літератури. Таким чином, крім чисто географічних знань, учні здобувають і інші, розширюючи свій загальноосвітній світогляд. А це, безперечно, має велике значення у формуванні всебічно розвиненої особистості з власними поглядами на події та явища суспільного життя, активного учасника модернізації своєї країни.
Такі конкурси можна проводити у будь-якому класі, змінюючи тільки тематику завдань та рівень складності конкурсних запитань у залежності від віку учасників.
Конкурс був проведений за участю трьох класів ( 7-А, 7-Б, 7-В ).
Команди складалися з із п'яти учасників, серед яких обирався капітан. Конкурс проводився в кілька етапів.
I.  Розминка. Ведучий оголошує питання, відповідь на які дає будь-яка команда, що першою підніме прапорець ( жовтий, червоний або синій відповідно ).
Питання   підібрані  такі,   що   потребують   швидкої  та  однозначної  відповіді.
Наприклад:
        Найменший у світі океан ? ( Півн.Льодовитий )
        Площа Євразії? ( 54 млн.кв. км )
        Найбільший острів у світі ? ( Гренландія )
        Найменший материк ? ( Австралія )
        Найдовша паралель? ( Екватор )         і т.д.
Питань може бути 10-15, кожну правильну відповідь оцінює журі, що складається з вчителів та учнів старших класів ( 1 бал)
II.   Що? Де? Коли? Кожній команді задається запитання, на обмірковування
відповіді відводиться ЗО сек. Максимальна кількість балів за правильну відповідь - З бали.
1 команда - Що на вашу думку, є причиною малої кількості глибоководних жолобів в Атлантичному океані в порівнянні, наприклад, з Тихим ?
2 команда - Ви вирушаєте в подорож по Африці. Куди і чому варто брати з собою парасольку від дощу в січні: на м. Агульяс чи на м. Рас- Енгела ?
3 команда - Температура води на окремих ділянках Перуанської і Аляскінської течій приблизно однакова і становить 15°С. Чому ж одна з них вва­жається холодною, а друга - теплою?
Кожній команді задається по черзі по 2-3 подібних запитання. Журі оцінює відповіді і після кожного конкурсу оголошує результат.
III.     Конкурс капітанів Капітани команд по черзі відповідають на 10 запитань,намагаючись дати якомога більше правильних відповідей. Запитання повинні бути обов'язково однакового ступеня складності.
1.  В якому океані розташовані острови:
        Курильські ( в Тихому )
        Новосибірські ( в Півн.Льодовитому )
        Гавайські ( в Тихому )
        Зондські ( в Індійському ) і т.д.
2.  Частиною якого материка ( чи частини світу) є півострови :
        Флорида (Півн. Америка )
        Сомалі (Африка)
        Арнем- Ленд ( Австралія )
        Чукотський ( Азія ) і т.д.
3.  До басейну якого океану належать моря :
        Червоне (до Індійського )
        Саргасове ( до Атлантичного )
        Лаптєвих (до Півн.Льодовитого )
        Коралове (до Тихого )   і т.д.
IV.  "Містер Ікс " Відповіді дає та команда, яка першою підніме прапорець.
Запитань може бути 3, 6 чи 9.
•  Кому належать ці слова: "Вперше ця думка прийшла мені в голову ще в 1910 році, коли, вивчаючи карту світу, я був вражений подібністю обрисів берегів по обидві сторони Атлантичного океану"
(А.Вегенеру, теорія дрейфу материків )
•  Що це за рослина? " У неї короткий стовбур і всього два листки довжиною до трьох метрів. Вони постійно ростуть від стовбура і відмирають на кінці. А живе вона сотні років. В умовах практично повної відсутності дощів, вона засвоює вологу із туманів"
(Вельвічія, пустеля Наміб )
•  Про яку природну зону йде мова ? " Так що ж це таке? Сліпуча красуня ? Так. Палац,  що пригнічує  своєю  величчю?  Безумовно.  Дике     нагромадження кольорів? О, звичайно. Зелене пекло - ось що це! "
( Гілея , Африка)
V. Конкурс вболівальників. Із групи підтримки кожної команди викликаються по 3-4 учні, їм дається завдання продемонструвати за допомогою пантоміми якийсь географічний об'єкт чи явище, а члени команди мають  «впізнати» його.  Наприклад:
1.  команда - показати водоспад
1.           команда - показати оазис
 З. команда - показати вулкан.
VI.  Пошта. На столі перед кожною командою кладуть по 6 конвертів з написами назв материків. Колір конвертів відповідає кольору прапорця на столі  кожної  ко­манди. В окремих конвертах знаходяться таблички з географічними назвами (60шт.) 3а сигналом ведучого учасники повинні розкласти таблички по конвертах.
Перемагає та команда, яка зробить це швидше і без помилок.
Наприклад:
        Африка ( Лев, Кіліманджаро, Наміб, Д.Лівінгстон і т.д.)
        Пн.Америка (Лабрадор, Долина Смерті, Ніагара і т.д.)
        Пд.Америка ( Венесуела, Амазонка, Вогняна Земля і т.д. )
        Австралія ( Стіп-Пойнт, кенгуру, Карпентарія і т.д.)
        Євразія ( Монблан, Амур, Джомолунгма і т.д.)
        Антарктида ( айсберг, Еребус, пінгвін і т.д.)
VII.  Розгадай кросворд. Кожній команді дається географічний кросворд із 10-12 назв ( однакові для всіх команд ). Та команда, яка за відведений час розгадає більше слів і є переможницею.
VIII.  Збери ( склади ) карту. Контурні карти материків ( чи світу ) попередньо розрізаються на 10- 12 частин таким чином, щоб вийшли частини неправильної форми. Завдання команд - якомога швидше зібрати цілу карту і продемонструвати її журі.
На цьому конкурс закінчується. Журі підводить підсумок, оголошує результат та нагороджує переможців.
Можна вводити корективи у проведення конкурсів. Скажемо, при відповіді на складне питання ( при максимальній оцінці 5 балів ), команда може запросити до участі у обговоренні когось із своїх вболівальників, жертвуючи при цьому 1 балом та ін.
Діти завжди з задоволенням беруть участь у таких конкурсах. Крім того, у кожній команді може бути " домашня заготовка" - питання для команд-суперників. Це може бути усне запитання, малюнок, графік  тощо. У будь-якому випадку, такі позакласні заходи безперечно приносять користь. Після конкурсу діти, як правило, ще довго обговорюють його підсумки, аналізують помилки, радіють вдалим знахідкам.