вівторок, 1 серпня 2017 р.

Урок

Тема: Соціальна і економічна географія  Дніпропетровської області.
         Прес-конференція  «Актуальні економічні, соціальні та
         екологічні проблеми нашої області».
Мета: Закріпити поняття «економічні проблеми», «екологічні проблеми»,
 «соціальні проблеми»; обговорити найбільш важливі проблеми своєї
 області; навчитися аналізувати виявлені  проблеми, виявляти причини
 їх виникнення; виявляти взаємозв’язки цих проблем; спробувати
           розробити шляхи їх вирішення.

Зміст уроку
I .Організаційний  момент. 
     Визначення структури уроку (урок-конференція).
II .Актуалізація  опорних  знань.
   Бесіда за запитаннями.
1.     До якого економічного району входить Дніпропетровська область?
2.     Назвіть позитивні та негативні риси ЕГП нашої області?
3.     Як ці риси впливають на розвиток господарства території?
 III. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
    Слово вчителя.
Дніпропетровська область розташована у південно-східній частині України, в  басейні середньої та нижньої течії Дніпра. Своїми сусідами має сім областей  нашої держави. Вигідне географічне положення, значні поклади корисних копалин, розташування у степовій фізико-географічній зоні, сприятливі ґрунтово-кліматичні умови, густа транспортна сітка загалом сприяють розвитку господарського комплексу області. З огляду на ці фактори, чи можна стверджувати, що наша область є «райським куточком» в економічному, соціальному та екологічному відношеннях?  Відповіді на ці питання ми спробуємо отримати на цьому уроці.
IV. Вивчення  нового  матеріалу
    Слово вчителя.
         Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді прес-конференції, на якій поговоримо про актуальні економічні, соціальні та екологічні проблеми нашої області, та спробуємо визначити шляхи вирішення цих проблем.
До цього уроку ми готувалися заздалегідь, визначили ролі експертів з різних питань та представників ЗМІ. Отже, прошу експертів зайняти місця за столом, а представників ЗМІ поставити на своїх партах таблички з назвою вашого видання. Всі присутні повинні скласти конспект або тезовий план уроку.
         Оскільки рівень розвитку будь-якої території визначається, перш за все, рівнем розвитку її господарства, то почнемо з характеристики сучасного стану економіки Дніпропетровської області, та з’ясуємо наявні проблеми.
1 експерт з економіки.
    Дніпропетровська обл. – одна з найбагатших на Україні за різноманітністю і промисловими запасами корисних копалин. Тут містяться всесвітньо відомі Криворізький залізорудний та Нікопольський марганцеворудний басейни. Є також поклади титанових руд, бокситів, нікелю, кобальту. Розвідані значні запаси кам’яного і бурого вугілля, родовища нафти і природного газу. Значні поклади будівельних матеріалів, є джерела мінеральних вод. Народногосподарський комплекс області включає головні функціональні ланки – промисловий і агропромисловий комплекси, а також транспортну систему. Галузями, що визначають спеціалізацію господарського комплексу області і відіграють важливу роль у його формуванні є залізорудна, марганцеворудна, машинобудівна і металообробна та хімічна, на які припадає близько ¾  всієї промислової продукції. Розвинуте багатогалузеве сільське господарство, особливо виробництво зерна, соняшнику, овочів.
2 експерт з економіки. 
    Промисловий комплекс області створений на потужній  паливно-енергетичній базі, яка включає місцеві і довізні паливні ресурси (характеристика підприємств паливної промисловості).
    Металургійний комплекс представлений чорною металургією (~ 48% валової пром.прод.). На місцевій металургійній базі створено машинобудівний комплекс, зокрема металоємне машинобудування (характеристика підприємств металургії та м/б).
3 експерт з економіки 
    дає характеристику хімічної, легкої, харчової та промисловості будівельних матеріалів.
4 експерт з економіки.
    Основна сфера агропромислового комплексу – с/г, яке спеціалізується на вирощуванні зерна, соняшнику, овочів, а також на м'ясо-молочному тваринництві. Навколо великих міст і промислових центрів створено приміські АПК з інтенсивним виробництвом ранніх овочів, молока, яєць, м’яса, птиці.(характеристика рослинництва, тваринництва і садівництва).
  Слово вчителя.
         Прошу представників ЗМІ ставити запитання до доповідачів. Нагадую: задаючи питання, ви маєте  встати і представитися. Вступати в полеміку з учасниками конференції не прийнято.
         Представники  ЗМІ задають питання експертам з економіки (запитання готують заздалегідь). Наприклад: «Чому багато найменувань промислової продукції області є неконкурентоспроможними на світовому ринку?», «Які перспективи розвитку Південного машинобудівного заводу – монополіста у своїй сфері?», «В чому ви вбачаєте головну причину скорочення обсягів металургійного виробництва в останні роки?», «Як позначається на обсягах с/г виробництва нехтування правилами сівозміни» і т.д.
  Слово вчителя.
         На будь-якому підприємстві, промисловому чи с/г, працюють люди. Саме тому розвиток економіки тісно пов'язаний із соціальною сферою. Тому тепер я надаю слово експертам із соціальних питань.
Експерт 
    характеризує особливості соціальної сфери нашої області: НДІ, охорона здоров’я, освіта, культура, рекреаційне господарство, проблеми безробіття.
  Приклади запитань до експерта: «Які молодіжні програми діють в області?», «Чому наша безоплатна медицина стає все більше платною, а отже недоступною для значної частини жителів області?», «Чи є взагалі сенс говорити про розвиток  в області «зеленого» туризму, такого популярного сьогодні у світі?» і т.д.
    Слово вчителя.
         Економіка будь-якої території існує і розвивається для задоволення зростаючих потреб населення. Для цього  збільшуються обсяги промислового та с/г виробництва, впроваджуються новітні технології. Але це  однозначно призводить до порушення екологічної рівноваги в природі. З цього питання послухаємо наступного експерта.
Експерт з екології.
         В умовах науково-технічного прогресу значно ускладнились взаємовідносини суспільства з природою. Людина отримала можливість впливати на хід природних процесів, підкорила сили природи, почала опановувати майже всі доступні відновні і невідновні природні ресурси, але разом з тим забруднювати і руйнувати довкілля.
    За обсягами викидів забруднюючих речовин Дніпропетровщина займає в державі друге місце після Донеччини. Валові викиди в нашому регіоні становлять 18% від загальних по Україні. Понад 76% цих викидів припадають на Кривий Ріг, Дніпропетровськ та Дніпродзержинськ, бо саме в них знаходиться основний промисловий потенціал краю.
    Концентрація гірничорудних підприємств зумовлює основні екологічні проблеми. На території області налічується близько 300 родовищ різноманітних корисних копалин, з яких 82 сьогодні розробляються. При цьому, на жаль, не виконуються вимоги природоохоронного законодавства при консервації та ліквідації гірничих виробок. Це призводить до негативних наслідків та поступової деградації земель.
    В області також накопичились великі обсяги непридатних до подальшого використання пестицидів і агрохімікатів.
    Протягом останніх років вилучено та знешкоджено майже 360 т цих відходів, заплановано знешкодити ще 635 т. А понад 220 т відходів знаходяться у рідкому агрегатному стані, питання їх утилізації не вирішене.
За обсягами забору та використання води, а також скиду зворотних вод наша область займає теж друге місце після Донецької. Це пов’язано, звісно, з потужною промисловістю Дніпропетровщини. Забруднювачами водних об’єктів басейну Дніпра є промисловість (63 %), комунальне господарство (26 %), сільське господарство (10 %) та інші галузі (менше 1 %). Техногенне навантаження негативно впливає на гідрохімічний стан Дніпра, Самари, Мокрої Сури, Саксагані та Інгульця.
    Нині в області підготовлені науково обгрунтовані проекти створення заповідних об’єктів на території Васильківського, Межівського, Покровського та Юр’ївського районів.
  Запитання представників ЗМІ до експерта ( «Які заходи здійснюються щодо встановлення меж водоохоронних зон та прибережних смуг, створення захисних лісових насаджень, проведення рекультивації порушених земель?», «Які роботи проводилися з перезатарення, перевезення і знешкодження заборонених, змішаних та невідомих порошкоподібних пестицидів?» і т.п.
    Слово вчителя.
         Дякую всім, хто приймав участь у обговорення надзвичайно актуальних проблем Дніпропетровщини.
V. Висновки.
         Отже, на сьогоднішньому уроці  ми  визначили головні проблеми нашої області:
1.     Економічні
-         недостатнє фінансування із державного бюджету державних
     підприємств та колективних сільських господарств;
-         слабкий розвиток малого та середнього бізнесу;
-         низькі темпи приватизації, запізнення ринкових реформ.
2.     Соціальні
-         недостатнє фінансування охорони здоров’я та освіти;
-         низький рівень заробітної плати та пенсій;
-         високий рівень безробіття.
3.     Екологічні
-         надмірне зосередження в містах  і загалом в області гігантських
     підприємств металургійного комплексу;
-         застаріла технологія виробництва, що призводить до шкідливих
викидів;
-         відсутність ефективного екологічного законодавства;
-         низька екологічна культура населення.
Ефективне та найшвидше вирішення цих проблем сприятиме соціально-економічному розвитку нашої області та покращенню умов проживання її мешканців.
VI. Оцінювання.
VII .Домашнє  завдання  Написати прес-реліз з даної теми.

(нагадування: прес-реліз – це матеріал, що  містить новини або корисну для широкої або вузькоспеціалізованої аудиторії інформацію. Подається таким чином, щоб видавництва, потенційно зацікавлені в даній інформації, звернули увагу на актуальність, суспільну значущість, лаконічність та оригінальність подання матеріалу).