субота, 3 червня 2017 р.

 

                     Урок   



Тема:    Італія  -  дуже  сучасний  «чобіток»  на  політичній  карті   Європи.  Економіко-географічна  характеристика  країни.

Мета:   Сформувати  в  учнів  систему  знань  про  основні  економіко-географічні  характеристики  Італії; з’ясувати  галузеву  структуру  господарства, її  територіальні  особливості; показати  значення  зовнішнього  ринку  для  розвитку  країни;  стимулювати  інтерес  учнів  до  самостійного  пошуку  і  аналізу  необхідної  інформації;  вдосконалювати  практичні  навички  учнів  працювати  з  матеріалом  підручника  і  тематичними  картами.

Обладнання: політична  карта  Європи,  тематичні  карти  Європи,  таблиця  «Італія», державна  символіка  країни, ілюстративний  матеріал.


Зміст  уроку


I.                  Етап  орієнтації.
Сьогодні  ми  закінчуємо  вивчення   країн  Західної  Європи.
На  попередніх  уроках  ми  розглянули  три  країни:  Німеччину, Велику  Британію  і  Францію.  Яка  ще  країна  Західної  Європи  логічно  ввійшла  б  до  цієї  «компанії»? Чому? (Італія,  четверта  європейська  країна  «великої  сімки»).  Отже, наш  урок  буде  присвячений  Італії – країні  гір, сонця, блакитних  морських  берегів, стародавніх  міст, а  також  неперевершених  шедеврів  архітектури, живопису, літератури  й  музики. До  того  ж, це  сучасна  економічно  високорозвинена  країна.

II.                 Етап  визначення  мети.
Невеличку  область  на  півдні  Апеннінського  півострова  в  давнину  населяли  племена  італіків. Тому  ця  частина  півострова  ще  до  нашої  ери  мала  назву  Італія. Пізніше  назва  поширилася  на  північні  території  півострова  аж  до  південних  передгір’їв  Альп.  Що  знаємо ми  про  сьогоднішню  Італію?  Ласкаве  тепле  море, храмові  скульптури, красиві, сповнені  гідності  італійки, темпераментні  чоловіки, сіцілійська  мафія,  спагеті – справжня  мозаїка  відчуттів  і  образів  постають  в  уяві  при  одній  згадці  про  цю  дивовижну  країну. Чим  живе  сьогодні  Італія?  Які  проблеми  доводиться  вирішувати  в  економічному  зростанні?  Яке  місце  посідає  ця  країна  на  світових  ринках  товарів, послуг, праці, капіталу, цінних  паперів  та  інформації? На ці  та  багато  інших  запитань  ми  спробуємо  сьогодні  знайти  відповіді.

III.                 Етап  проектування.
Італія  територіально  поділяється  на  три  економічних  райони: Північ,  Центр  і  Південь.  Члени  нашого  творчого  колективу  розділилися  на  три  групи  і  «їздили»  по  містах  і  селищах  цих  економічних  районів. I-а  група  досліджувала  Північ,  II-а – Центр,  а  III-а – Південь.  Учні, учасники  проекту, розкажуть  вам  про  ту  місцевість, де  вони  «побували»,   а   ви   весь   цей  матеріал  систематизуєте, і  разом  зробимо  висновки  про  внутрішні  відмінності  господарської  структури  Італії, а  також  про  сучасний  стан  економіки  у  цій  країні. Отож, цікавої  вам  «подорожі»  по  Італії!

IV.                Етап  реалізації  плану  діяльності .
Слово  вчителя. Італійська  історія  сягає  за  2500  років. Вона  охоплює  Стародавній  Рим,  виникнення  папства  і  католицизму, епоху  Відродження  і  появу  торгового  капіталізму.  З  XVI ст..  Італія,  порівнюючи  з  попереднім  періодом, відігравала  в  світі  другорядну  роль.  Сучасна  італійська  держава  утворилася  в  1870  році  шляхом  звільнення  і   об’єднання  до  цього  розрізнених  територій.  Зараз  Італія  входить  до  числа  головних  розвинених  країн, займаючи  серед  них  шосте  місце. І  я  надаю  слово  нашим  дослідникам.
Учасники  проекту  по  черзі  розповідають  про  свою  «подорож»  економічними  районами  Італії,  акцентуючи  увагу   на  таких  деталях:
-         які  природні  умови  регіону;
-         якими  видами  транспорту  «пересувалися»;
-         які  міста  «відвідали» та  які  підприємства  в  них  розташовані;
-         які  сільськогосподарські  угіддя  зустрічалися  під  час  «подорожі»;
-         продукцію  яких  галузей  район  постачає  на  світовий  ринок;
-         які  імпортні  товари  зустрічаються  у  магазинах;
-         яке  обладнання  на  підприємствах – вітчизняного  виробництва  чи  імпортного;
-         чи  багато  туристів, які  місця  вони  найчастіше  відвідують;

-         чи  гостинне  населення  досліджуваного  регіону, який  його  етнічний  та  релігійний  склад  і  т.п.
          I групаПівніч.  Охоплює  чотири  стандартних  райони: Північний  Захід, Ломбардію, Північний  Схід  та  Емілію-Романію.  В  природному  відношенні  це  Італійські  Альпи, Паданська  низовина  і  Лігурійське  узбережжя.  На  Північ  припадає  40% території, 45%  населення  і  56%  ВНП, тобто  це  найбільша  і  найрозвиненіша  частина  країни.  Міста  району -  Мілан, Турін, Генуя, Трієст.
         II група  -  Центр. Включає  два  стандартних  райони  -  Центр  і  Лаціо. Його частка  в  території, населенні  та  економічному  потенціалі  країни  однакова – 19%. Пересічена  місцевість, обмеженість  водних, енергетичних  і  мінеральних  ресурсів  не  сприяли  промисловому  розвитку  району  в  першій  половині  XX ст.. Зараз  становище  змінилося.  Міста  району – Рим, Флоренція, Суттєвим  елементом  Риму  є  Ватикан.
III  група  -  Південь.  Охоплює  п’ять  стандартних  районів: Кампанію,  Абруцці-Молізе,   Південь, Сицилію  і  Сардинію.  Південь  є  найменш  розвиненою  частиною  Італії  і  в  господарському, і  в  соціальному, і  в  культурному  відношеннях. Найбільшим  містом  є  Неаполь.

         Після  виступу  учасників  проекту – обговорення  і  узагальнення  інформації.
Висновки:
-         Італія  -  велика  країна  Середземномор’я,  що  входить  до  складу  «великої  сімки»;
-         Промисловість  є  провідною  галуззю  господарства  Італії;
-         Італійську  промисловість  характеризують  переважання  галузей  важкої  промисловості (машинобудування та хімічна);
-         Модні  вироби (одяг, взуття, меблі)  є  невеликою, але  престижною  частиною  італійської  промисловості;
-         В  сільському  господарстві  Італії  домінує  рослинництво. За  стандартами  ЄС, сільське  господарство  країни  недостатньо  ефективне.;
-         Транспорт Італії  є  розвиненим  і  комплексним;
-         За  масштабами  туризму   вона  належить  до  перших  країн   світу.
   

V.                     Етап  контрольно – оцінюючий
Оцінюються  результати  пошуково-дослідницької  роботи  проектної  групи  в  цілому  і  кожного  учасника  проекту  окремо; активність  в  обговоренні  інформації, вміння  висловити  і  обґрунтувати  своє  судження  з  того  чи  іншого  питання.

         Домашнє  завдання: опрацювати  матеріал  § 34, підготувати  інформацію  на  одну  з  тем: «Італійський  живопис», «Архітектурні  та  історичні  пам’ятки  Італії»,  «Італія  музична», «Освіта  в  Італії», «Українці  в  Італії».