Урок
Тема: Великобританія –
союз Англії, Шотландії, Уельсу та
Північної Ірландії. Економіко-географічна характеристика.
Мета: Сформувати в
учнів систему знань
про передумови і
причини високого рівня
розвитку господарства,
галузі спеціалізації, економічні зв’язки
Великої Британії; з’ясувати характерні
риси сучасного розвитку
країни; вдосконалити уміння учнів
відбирати, систематизувати, аналізувати
картографічний, довідковий
та статистичний матеріал; виховувати повагу
до історії, традицій та
культури інших народів.
Обладнання: фізична та
політична карта Європи,
карта Великої Британії, державна символіка
країни, ілюстративний матеріал.
Зміст уроку
I.
Етап орієнтації.
Слово вчителя.
Ми продовжуємо з
вами «подорожувати» найбільш
розвиненими країнами Європи.
І хоч ця
подорож є «заочною», сподіваюсь, вона була
пізнавальною, цікавою і,
безперечно, корисною. Маю надію, що і
наступні уроки будуть
такими ж результативними. Сьогодні ми
продовжимо наше знайомство з
найбільш розвиненими європейськими
країнами.
Вам відомо, що
переважна більшість країн
Європи за формою
державного устрою є
республіками. Є також
монархії. Про одну з таких
монархій ми поговоримо
на сьогоднішньому уроці. Вона
незвичайна уже починаючи
навіть із назви – Сполучене Королівство
Великої Британії та
Північної Ірландії.
II.
Етап визначення
мети.
На перший
погляд, про Великобританію ми
знаємо досить багато.
Наприклад, з курсу історії, зарубіжної літератури. Вивчаючи англійську
мову, ви також обов’язково
знайомилися з цією
цікавою країною. Але чи
й насправді ви
все про неї знаєте? Гадаю, що
ні. Сьогодні у вас
буде можливість отримати
відповіді на всі
питання, які цікавлять вас
стосовно Великобританії.
Мета нашої сьогоднішньої
роботи – розкрити особливості
економічного, соціального і культурного
розвиту Сполученого Королівства Великої Британії
та Північної Ірландії. Крім того, ми
спробуємо порівняти сучасний
стан розвитку цієї
країни з Німеччиною, яку ми
розглянули на минулому
уроці. Таким чином ми
повторимо і закріпимо
пройдений матеріал.
III.
Етап проектування.
На відміну
від попереднього,
сьогоднішній урок ми
проведемо у вигляді
конференції. У нас на
уроці присутні члени
«англійської делегації», які охоче
розкажуть вам про
«свою» країну. А
ви мали заздалегідь
підготувати запитання до
них. Запитувати можна навіть
англійською мовою, вони зрозуміють. Потім ми
поговоримо про зовнішньоекономічні зв’язки
України з Великобританією та
порівняємо їх з
Німеччиною (це було домашнє
завдання). Отже, починаємо. Запрошую
наших «гостей» зайняти місця
в президії.
IV.
Етап реалізації
плану діяльності .
Слово вчителя.
«Країна величі, оселя Марса… Найщасливішого племені
вітчизна…» - так захоплено висловився
про свою країну
великий англійський драматург
Вільям Шекспір. Туманний
Альбіон – ця поетична назва
закріпилася за Британськими
островами у зв’язку
з частими туманами
та білосніжними крейдовими
урвищами їхніх південних
узбереж.
Будучи батьківщиною
промислової революції, сучасна Великобританія – високоіндустріальна ядерна
держава, член «великої сімки», координатор Британської
Співдружності націй,
найбільший експортер капіталу
і якісної продукції
багатьох галузей господарства. Які фактори
сприяли її успіху
на світовій економічній
та політичній аренах – спробуємо з’ясувати
на цьому уроці.
А тепер –
слово нашим «гостям».
Стислі доповіді
за типовим планом:
-
Історична довідка;
-
ЕГП
Великобританії;
-
Оцінка
природних умов і
ресурсів;
-
Населення. Великі
міста. Культура. Освіта;
-
Структура
британської промисловості;
-
Сільське
господарство;
-
Транспорт;
-
Зовнішньоекономічні
зв’язки;
-
Цікаві
додаткові відомості про
культуру, звичаї, традиції «своєї» країни.
Після
доповідей учні задають
членам «делегації» питання,
які не
були висвітлені в
доповідях. Наприклад: які
галузі британського господарства
тяжіють до портів? Чому?
Які галузі вважаються
традиційними? Чому Великобританію називають
«старіючою нацією»? Розкажіть більш
детально про відомих
британців тощо.
Питання до
класу: Порівняйте переваги
та недоліки природно-ресурсного потенціалу
та загальний економічний
розвиток Великобританії та
Німеччини? З якою
з цих країн
в України склалися
більш тісні та
різнопланові відносини?
Поясніть свою думку.
I.
Етап контрольно – оцінюючий
Вчитель
відзначає найбільш цікаві
виступи і питання, з’ясовує, наскільки ефективною
для учнів була
така форма проведення
уроку. Оголошення оцінок.
II.
Висновки.
-
Великобританія – країна
з давньою історією і
своєрідним географічним положенням, що значною
мірою визначило її
сучасний розвиток;
-
Сучасна
мінерально-сировинна база країни
має ознаки виснаження;
-
Як і в
інших індустріально розвинених
країнах, у Великобританії спостерігається низька
народжуваність на фоні
значної тривалості життя, постаріння населення, здрібнення сімей;
-
Велика Британія –
високо розвинута індустріальна держава, промисловість якої
дає майже 90% експорту;
-
У сільському господарстві
тваринництво переважає над
рослинництвом;
-
Країна має сучасний
як за розмірами, так і
за структурою транспорт;
-
В останні роки
все більш стійкий
і динамічний характер
здобувають двосторонні політичні
й економічні українсько-британські відносини.
Домашнє
завдання: опрацювати матеріал § 33, виконати завдання
на
контурній карті. Подумати над
питанням: Великобританія
сьогодні має свій
сектор у Північному
морі. Як в зв’язку з
цим змінилась структура
промисловості країни. Наступній
творчій групі підготуватися
до звіту.