середа, 17 травня 2017 р.

   
          Урок







Тема:    Великобританія – союз  Англії, Шотландії, Уельсу  та  Північної  Ірландії.  Економіко-географічна  характеристика.

Мета:  Сформувати  в  учнів  систему  знань  про  передумови  і  причини  високого  рівня  розвитку  господарства, галузі  спеціалізації, економічні  зв’язки  Великої  Британії; з’ясувати  характерні  риси  сучасного  розвитку  країни; вдосконалити  уміння  учнів  відбирати, систематизувати, аналізувати  картографічний, довідковий  та  статистичний  матеріал; виховувати  повагу  до  історії, традицій  та  культури  інших  народів.


 Обладнання: фізична  та  політична  карта  Європи,  карта  Великої  Британії, державна  символіка  країни, ілюстративний  матеріал.


Зміст  уроку
   

I.                  Етап  орієнтації.
Слово  вчителя.  Ми  продовжуємо  з  вами  «подорожувати»  найбільш  розвиненими  країнами  Європи.  І  хоч  ця  подорож  є  «заочною», сподіваюсь, вона  була  пізнавальною, цікавою  і, безперечно, корисною. Маю  надію, що  і  наступні  уроки  будуть  такими  ж  результативними. Сьогодні  ми  продовжимо  наше   знайомство з  найбільш  розвиненими  європейськими  країнами.
         Вам  відомо, що  переважна  більшість  країн  Європи  за  формою  державного  устрою  є  республіками.  Є  також  монархії. Про одну  з  таких  монархій  ми  поговоримо  на  сьогоднішньому  уроці. Вона  незвичайна  уже  починаючи  навіть  із  назви – Сполучене  Королівство  Великої  Британії  та  Північної  Ірландії.

II.               Етап  визначення  мети.
На  перший  погляд,  про  Великобританію  ми  знаємо  досить  багато.  Наприклад, з  курсу  історії, зарубіжної  літератури. Вивчаючи  англійську  мову, ви  також  обов’язково  знайомилися  з  цією  цікавою  країною. Але  чи  й  насправді  ви  все  про  неї  знаєте?  Гадаю, що  ні. Сьогодні  у  вас  буде  можливість  отримати  відповіді  на  всі  питання, які  цікавлять  вас  стосовно  Великобританії. Мета  нашої  сьогоднішньої  роботи – розкрити особливості  економічного, соціального  і  культурного  розвиту  Сполученого  Королівства Великої  Британії  та  Північної  Ірландії. Крім  того, ми  спробуємо  порівняти  сучасний  стан  розвитку  цієї  країни  з  Німеччиною, яку  ми  розглянули  на  минулому  уроці. Таким  чином  ми  повторимо  і  закріпимо  пройдений  матеріал.

III.           Етап  проектування.
На  відміну  від  попереднього, сьогоднішній  урок  ми  проведемо  у  вигляді  конференції. У  нас  на  уроці  присутні  члени  «англійської  делегації», які  охоче  розкажуть  вам  про  «свою»  країну.  А  ви  мали  заздалегідь  підготувати  запитання  до  них. Запитувати  можна  навіть  англійською  мовою, вони  зрозуміють. Потім  ми  поговоримо  про  зовнішньоекономічні  зв’язки  України  з  Великобританією  та  порівняємо  їх  з  Німеччиною (це  було  домашнє  завдання). Отже, починаємо. Запрошую  наших  «гостей»  зайняти  місця  в  президії.

IV.           Етап  реалізації  плану  діяльності .
Слово  вчителя.  «Країна  величі, оселя  Марса… Найщасливішого  племені  вітчизна…» - так  захоплено  висловився  про  свою  країну  великий  англійський  драматург  Вільям  Шекспір.  Туманний  Альбіон – ця  поетична  назва  закріпилася  за  Британськими  островами  у  зв’язку   з  частими  туманами  та  білосніжними  крейдовими  урвищами  їхніх  південних  узбереж.
Будучи  батьківщиною  промислової  революції, сучасна  Великобританія – високоіндустріальна  ядерна  держава, член  «великої  сімки», координатор  Британської  Співдружності  націй, найбільший  експортер  капіталу  і  якісної  продукції  багатьох  галузей  господарства. Які  фактори  сприяли  її  успіху  на  світовій  економічній  та  політичній  аренах – спробуємо  з’ясувати  на  цьому  уроці.
А  тепер – слово  нашим  «гостям».
         Стислі  доповіді  за  типовим  планом:
-         Історична  довідка;
-         ЕГП  Великобританії;
-         Оцінка  природних  умов  і  ресурсів;
-         Населення. Великі  міста. Культура. Освіта;
-         Структура  британської  промисловості;
-         Сільське  господарство;
-         Транспорт;
-         Зовнішньоекономічні  зв’язки;
-         Цікаві  додаткові  відомості  про  культуру, звичаї, традиції  «своєї»  країни.


Після  доповідей  учні  задають  членам  «делегації» питання, які  не  були  висвітлені  в  доповідях. Наприклад: які  галузі  британського  господарства  тяжіють  до  портів? Чому?  Які  галузі  вважаються  традиційними?  Чому  Великобританію  називають  «старіючою  нацією»? Розкажіть  більш  детально  про  відомих  британців  тощо.
Питання  до  класу:  Порівняйте  переваги  та  недоліки  природно-ресурсного  потенціалу  та  загальний  економічний  розвиток  Великобританії  та  Німеччини?  З  якою  з  цих  країн  в  України  склалися  більш  тісні  та  різнопланові  відносини? Поясніть  свою  думку. 

I.                  Етап  контрольно – оцінюючий
Вчитель  відзначає  найбільш  цікаві  виступи  і  питання, з’ясовує, наскільки  ефективною  для  учнів  була  така  форма  проведення  уроку. Оголошення  оцінок.

II.               Висновки.
-         Великобританія – країна  з давньою  історією  і  своєрідним  географічним  положенням, що  значною  мірою  визначило  її  сучасний  розвиток;
-         Сучасна  мінерально-сировинна  база  країни  має  ознаки  виснаження;
-         Як  і  в  інших  індустріально  розвинених  країнах, у  Великобританії  спостерігається  низька  народжуваність  на  фоні  значної  тривалості  життя, постаріння  населення, здрібнення  сімей;
-         Велика  Британія – високо розвинута  індустріальна  держава, промисловість  якої  дає  майже  90% експорту;
-         У  сільському  господарстві  тваринництво  переважає  над  рослинництвом;
-         Країна  має  сучасний  як  за  розмірами, так  і  за  структурою  транспорт;
-         В  останні  роки  все  більш  стійкий  і  динамічний  характер  здобувають  двосторонні  політичні  й  економічні  українсько-британські  відносини.
       
       Домашнє  завдання: опрацювати  матеріал  § 33, виконати  завдання  на 
          контурній  карті. Подумати  над  питанням: Великобританія  сьогодні    має  свій  сектор  у  Північному  морі. Як в  зв’язку  з  цим  змінилась  структура  промисловості  країни.   Наступній  творчій  групі  підготуватися  до  звіту.